راه اندازی میدان گازی در دریای سیاه



رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گفت که میدان گازی دریای سیاه طبق وعده قبلی در سال آینده به بهره برداری می رسد. کار برای ارتباط این حوزه با زیرساخت های ملی تسریع شده است.

اردوغان با اشاره به افتتاح خط لوله گاز طبیعی در استان کاستمونی گفت: حفاری در 9 حلقه از 10 حلقه چاه فاز اول میدان گازی ساکاریا به پایان رسیده است.

وی گفت: امیدواریم از سال آینده بهره برداری از این گاز را آغاز کنیم.

ترکیه در سال 2020 در سواحل شمالی خود گاز کشف کرد. حجم این کشف گاز 540 میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

اردوغان گفت که یک پایگاه انرژی در ساکاریا ساخته شده است که به بازار مهمی برای گاز طبیعی از جمله منابع داخلی تبدیل خواهد شد. او در سخنرانی خود به روسیه اشاره ای نکرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در هفته های اخیر بارها از ساخت پایانه گاز طبیعی در ترکیه خبر داده و پیش بینی کرده است که مشتریان اروپایی زیادی در این بازار حضور خواهند داشت.

اردوغان پیشتر گفته بود که مقامات انرژی روسیه و ترکیه برای تعیین بهترین منطقه برای ساخت این مرکز توزیع گاز با یکدیگر همکاری خواهند کرد. او بهترین مکان را منطقه تریس ترکیه که هم مرز یونان و بلغارستان است، اعلام کرد.

زیرساخت عظیم گاز طبیعی ترکیه نه تنها امنیت انرژی داخلی بلکه امنیت انرژی اروپا را نیز تضمین می کند. اتحادیه اروپا که قبلاً برای 40 درصد نیاز گاز خود به روسیه وابسته بود، به دلیل تهاجم به اوکراین به دنبال فاصله گرفتن از این کشور بوده است. یکی از راه های ارسال گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله گاز ترکیش استریم است که دارای 2 خط لوله گاز است. مجموع ظرفیت این خط لوله گاز به 31.5 میلیارد متر مکعب می رسد، یعنی ظرفیت هر یک از خطوط لوله گاز آن 15.75 میلیارد متر مکعب است. یک خط گاز را به ترکیه و دیگری به اروپا می برد. این خط لوله از سواحل روسیه آغاز می شود و به منطقه تریس ترکیه می رسد و 930 کیلومتر را در دریای سیاه طی می کند.

خط لوله گاز بلو استریم راه دیگری برای انتقال گاز روسیه به ترکیه با ظرفیت 16 میلیارد متر مکعب در سال است. این خط لوله بخشی از زیرساخت هایی است که به ترکیه کمک می کند تا به هاب توزیع گاز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید