دکتر انبیا: باید روحیه نقد و آزاد اندیشی را در دانش آموزان پرورش دهیم



رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: برای حفظ پویایی دانشگاه و حفظ نقش عقلانی در سطح کشور و جامعه، باید علاوه بر پژوهش های تخصصی، روحیه نقد و آزادگی را گسترش دهیم. بین خودمان و دانش آموزان جوان فکر کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور انبیا در مراسم روز پژوهش دانشگاه علم و صنعت که در این دانشگاه برگزار شد، گفت: گفتمان های مختلفی بر اساس رسالت دانشگاه در حال برگزاری است. یکی از گفتمان های غالب، گفتمان علم و فناوری است و روز پژوهش فرصتی است برای بحث بیشتر در مورد گفتمان علم و فناوری. امروزه دانشگاه به عنوان نقطه محوری در جامعه تلقی می شود که می تواند ضامن پیشرفت کشور در همه زمینه ها باشد. دانشگاه از طریق فارغ التحصیلان خود نقش مهمی در تمامی نهادها و سازمان ها ایفا می کند.

و ادامه داد: دانشگاه در هیچ دوره ای خود را موظف به پاسخگویی به مشکلات و نیازهای جامعه ندانسته است. در این راستا انتظار می رود صنایع پیشقدم شوند تا از ظرفیت دانشگاه برای رفع نیازهای جامعه استفاده کنند و رضایت بیشتری را به دانشگاه، اساتید و دانشجویان جلب کنند.

دکتر انبیا افزود: سه کارکرد معمول دانشگاه یعنی. آموزش، پژوهش و ارتباط صنعت و جامعه در واقع از وظایف فنی دانشگاه است. به عبارت دیگر می توان گفت که جریان همه کارکردهای دانشگاه به نوعی با جریان پژوهش گره خورده است. هدف پژوهش دو جنبه است؛ یکی رسیدن به مرجعیت علمی و قرار گرفتن در زمره پیشتازان تحقیقات علمی و فناوری و هدف دوم حل مشکلات فعلی و آینده کشور. ما باید این اهداف را به عنوان سند و نقشه راه در سطح بالا سرلوحه فعالیت های خود قرار دهیم. در یک کلام، هدف از پژوهش علمی، تولید علم مفید و حل مشکلات کشور است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: پژوهش برای دانشگاه‌های معتبر بسیار مهم است زیرا تنها راه تولید علم، پژوهش است و از سوی دیگر مهم‌ترین رکن تعالی رشد و توسعه دانش یک کشور است. اینجاست که جایگاه پژوهش علمی مشخص می شود و همین پژوهش و دستاوردهای علمی است که دانشگاه های معتبر را از دانشگاه های غیر معتبر متمایز می کند.

وی بیان کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران بر اساس تعهداتی که در قبال جامعه و صنعت دارد، همواره تلاش کرده تا در راستای رفع نیازها و مشکلات جامعه و صنعت حرکت کند و در این راستا در سال های اخیر ماموریت های جدیدی را در پیش گرفته است. همچنین به ماموریت های خود از جمله تربیت نیروی انسانی متخصص برای مشارکت در حل مشکلات اصلی کشور، ماموریت های تحقیقاتی تعالی (توسعه مرزهای دانش)، ارائه خدمات و راهکارهای صنعتی و فناوری به جامعه و صنعت، اضافه شده است. ایجاد توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های لازم، ایجاد اشتغال لوکس و دانش‌بنیان، اولویت‌بندی حوزه‌های بین‌رشته‌ای، توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان برای حمایت از اقتصاد دانش‌آموزی و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه زیرساخت‌های پژوهشی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: دانشگاه‌ها مأموریت‌های اولیه آموزشی و پژوهشی خود را بازتعریف کرده‌اند و مهم‌تر از آن مستقیماً نقش‌های مهمی در صنعت و جامعه بر عهده گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به جایگاه این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی گفت: در اکثر رتبه‌بندی‌ها از جمله تایمز و کیو اس، دانشگاه علم و صنعت ایران رتبه دوم را در بین دانشگاه‌های بزرگ فنی کشور دارد. کشور با یک پله .. همچنین در آخرین رتبه بندی ISC دانشگاه ها در زمینه تحقیقات علمی، رتبه اول کشور را در بین دانشگاه های صنعتی به خود اختصاص داده ایم. در این راستا، در حال کار بر روی طرحی جدید برای تخصیص کمک های مالی هدفمند و آینده نگر هستیم تا بتوانیم مقالات معتبری را در مجلات معتبر جهانی (مانند Science و Nature) با کمک موسسات حمایتی با هدف دستیابی به اهداف منتشر کنیم. موفقیت تحصیلی

وی گفت: خوشبختانه آمار قراردادهای صنعتی منعقد شده توسط دانشگاه در 6 ماهه اول سال 1401 نسبت به 6 ماهه قبل 100 درصد افزایش را نشان می دهد و امسال با حمایت های انجام شده شاهد ورود جدی تری هستیم. از دانشکده‌های علوم پایه در گروه دانشکده‌های فعال دانشگاه‌های مرتبط با صنعت. به طور کلی، درصد اعضای هیئت علمی فعال در ارتباط با صنعت رشد قابل توجهی داشته است که بسیار دلگرم کننده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر دانشگاه علم و صنعت ایران رتبه اول را در ارزیابی دانشگاه‌ها در حوزه پیوند دانشگاه و صنعت کسب کرده است، اما هنوز بسیاری از ظرفیت‌های این دانشگاه خالی است.

دکتر انبیا یادآور شد: ورود جدی به عرصه کارآفرینی و نوآوری از طریق تعامل و داد و ستد متقابل شبکه ای از بازیگران در کنار یکدیگر است که از آن به اکوسیستم نوآوری تعبیر می شود. برای تقویت این اکوسیستم، نهادینه سازی گسترده ای در دانشگاه صورت گرفته است. این دانشگاه برای وزن دادن به این ماموریت جدید، معاونت پژوهش و فناوری را به دو معاونت «تحقیقات و تعاملات صنعتی» و «فناوری، نوآوری و کارآفرینی» تبدیل کرده است. همچنین به زودی «سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری» دانشگاه برای تسهیل سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی سرمایه‌های فکری و فیزیکی دانشگاه ایجاد می‌شود. هم ایجاد بنیادی برای حامیان دانشگاه یکی دیگر از گام های موثر، پیوستن به خیرین علم و فناوری در این مسیر است. پارک های علم و فناوری زیرساخت های حیاتی برای کارآفرینی دانش بنیان هستند که متاسفانه دانشگاه ما هنوز از آن بهره مند نشده است. پس از حدود یک سال تلاش، مجوز پارک علم و فناوری از شورای توسعه وزارت عطاف اخذ شد.

وی در پایان گفت: در اتفاقات اخیر دانشگاه ها شاهد تاثیرات متقابل دانشگاه و جامعه بوده ایم، نقشی که از دانشجوی امیدوار می توان انتظار داشت هرگز از دانشجوی ناامید نمی توان انتظار داشت اگر به این حوزه توجه جدی نشود، بحران ایجاد می شود. بی هویتی و ناامیدی نسبت به آینده، پتانسیل عظیم دانشجویان جوان را از بین خواهد برد. برای حفظ پویایی دانشگاه و حفظ نقش عقلانی در سطح دولت و جامعه، جدای از پژوهش های تخصصی، باید روحیه نقد و آزاد اندیشی را در بین خود و جوانان دانشجو گسترش دهیم.

در حاشیه این مراسم پردیس دانشگاه علم و صنعت متاورس برای اولین بار در کشور افتتاح شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید