سالیوان در مورد ایران با مقامات اسرائیلی مشورت کرد



به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، کاخ سفید به وقت محلی روز پنجشنبه اعلام شد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده به همراه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ و اعضای تیم عالی امنیت ملی از جمله الی کوهن وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و رئیس جمهور از سرزمین های اشغالی بازدید کردند. موساد و مشاوران امنیت ملی رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کردند.

کاخ سفید در ادامه اظهارات خود افزود: سالیوان در گفت‌وگو با نخست‌وزیر و مقامات ارشد رژیم اسرائیل بر تعهد قاطع آمریکا به امنیت تل‌آویو و مقابله با تهدیدات مستمر ایران علیه اسرائیل، ایالات متحده تاکید کرد. ، و منطقه وسیع تر.

کاخ سفید وی ادامه داد: سالیوان بر تعهد آمریکا برای جلوگیری دائمی ایران از دستیابی به سلاح هسته ای تاکید کرد. آنها همچنین درباره اوکراین و همچنین مشارکت دفاعی رو به رشد بین روسیه و ایران و پیامدهای آن برای امنیت در منطقه خاورمیانه گفتگو کردند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که سالیوان در سفر خود به تل‌آویو درباره «چالش‌های منطقه، از جمله تهدیدهای ایران» صحبت خواهد کرد.

کربی درباره روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه نیز گفت: پیشرفت هایی در تعمیق عادی سازی بین اسرائیل و کشورهای عربی حاصل شده است.

این مقام ارشد کاخ سفید گفت: آمریکا به راه حل دو کشوری پایبند است و با سیاست ها یا اقداماتی که آن را تضعیف می کند مخالف است.

وب سایت اکسیوس به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی گزارش داد که احتمالا آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اندکی پس از سفر سالیوان به سرزمین های اشغالی خواهد رفت.

به گفته منابع صهیونیستی، نتانیاهو احتمالا در ماه فوریه به واشنگتن سفر خواهد کرد.

به گزارش اکسیوس، مقامات صهیونیست می گویند نتانیاهو می خواهد با دولت بایدن در دو موضوع کلیدی از جمله برنامه هسته ای ایران و دستیابی به توافق صلح با عربستان سعودی همکاری کند.

از زمان امضای برجام در سال 2014 برای رفع تحریم‌های سرکوب‌گر، ایران به‌عنوان طرف مسئول تعهدات خود را بدون نقص انجام داده است و این موضوع در 16 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده است. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دسامبر 2017) و پس از انجام برخی اقدامات مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از آن در 18 می 2018 (دسامبر 2018) 8 مه 2018) در دو مرحله، تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران لغو شد.

اجرای نامتوازن این توافق از یک سو و فشارهای ناشی از اجرا و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را به تصمیم گیری یکساله سوق داد. پس از خروج ایالات متحده از برجام برای حذف تدریجی اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته ای، گزینه های دیپلماتیک 60 روزه را بپذیرید.

ایران طی یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام به تمامی تعهدات خود بر اساس آن توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که متعهد شده بودند اثرات خروج واشنگتن از توافق را جبران کنند، اجازه دهد تا به این وعده عمل کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌های خود عمل نکردند، تعهدات خود در برجام را چند مرحله کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام است.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021، دولت دموکرات جو بایدن اقدامات یکجانبه دولت سابق این کشور برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 را محکوم کرده است، اما تاکنون هیچ اقدام معتبری برای جبران این رفتار نادرست انجام نداده است. ایران در گذشته و همزمان با رویدادهای داخلی، بر ناآرامی ها و اتهامات استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متمرکز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید