حجم نقدینگی به 5806 هزار میلیارد تومان رسید



حجم نقدینگی در آبان ماه سال جاری معادل 5806.8 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال و پایان آبان 1400 به ترتیب 20.2 و 34.5 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بانک مرکزی، گزارش تحلیل تحولات کلان اقتصادی در آبان ماه حاکی از آن است که مدیریت انتظارات تورمی به عنوان یکی از عناصر مهم در زمینه هدف گذاری تورم، نیازمند ارائه اطلاعات صحیح و به موقع از انبوهی از تحولات کلان اقتصادی و اقدامات بانک مرکزی برای آحاد جامعه و فعالان اقتصادی است. این امر علاوه بر شکل‌گیری صحیح انتظارات، بانک مرکزی را به دنبال اهداف حفظ ارزش پول ملی (کنترل تورم) و حمایت از رشد اقتصادی در شرایط بهتر خواهد کرد. بر این اساس خلاصه ای از تحولات و اقدامات کلان اقتصادی بانک مرکزی برای تحقق اهداف و ماموریت های آبان ماه 1401 به شرح زیر ارائه می شود.

1- تحولات کلان اقتصادی
تحلیل تغییر شاخص تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی عمومی در سال جاری نشان می‌دهد که تورم ماهانه شاخص کل مصرف‌کننده در آبان ماه امسال با کاهش 0.7 واحد درصدی نسبت به ماه قبل به 2.2 درصد رسید. ، 9 درصد). همزمان تورم نقطه به نقطه نیز با 0.4 درصد کاهش به 44.3 درصد رسید. این در حالی است که تورم دوازده ماهه شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در آبان ماه امسال با 39.9 درصد افزایش 0.4 درصدی مواجه شد.

نگاهی به تورم ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک گروه‌های کالا و خدمات در آبان ماه نشان می‌دهد که تورم ماهانه در هر دو گروه کاهش یافته است، بنابراین گروه‌های خاص کالاها و خدمات به ترتیب 0.5 و 1.4 درصد کاهش داشته که این کاهش نسبت به ماه گذشته به 1.1 و 3.9 رسیده است. درصد بررسی تغییرات تورم ماهانه گروه کالایی با تقسیم به «خوراکی» و «غیرخوراکی» نیز موید کاهش نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی و افزایش تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در آبان ماه است. امسال نسبت به ماه قبل در این راستا شاخص بهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و کالاهای غیرخوراکی نسبت به مهرماه 9/0 واحد درصد کاهش و 2/0 واحد درصد افزایش یافت که با تورم ماهانه 3/0 و 3/2 درصدی سهم برابری دارند. به 0.1 و 0.6 واحد درصد از تورم ماهانه شاخص کل (2.2 درصد) در آبان ماه سال جاری رسید.

بررسی تغییرات شاخص خدمات نشان می دهد که تورم ماهانه این شاخص با کاهش 1.4 واحد درصدی از 5.2 درصد در مهرماه به 3.9 درصد در آبان ماه امسال رسیده است. بررسی بیشتر پویایی این شاخص نشان می دهد که تورم ماهانه این گروه عمدتاً متاثر از پویایی شاخص خدمات در گروه «مسکن و خدمات ساختمانی» بوده است. بدین ترتیب این شاخص سهمی معادل 3.2 درصد از تورم ماهانه گروه خدمات در آبان ماه سال جاری (3.9 درصد) را به خود اختصاص داده است.

در حوزه تجارت خارجی نیز بر اساس اخبار منتشر شده از سوی گمرک ایران، در هشت ماهه سال 1401 ارزش صادرات گمرکی معادل 32.4 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1400 شمسی حدود 4.4 درصد افزایش نشان می دهد. ارزش واردات گمرک در این زمان 37.1 میلیارد دلار گزارش شده است که حاکی از افزایش 15.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

بر اساس اطلاعات درج شده در سامانه معاملات الکترونیکی مبادلات ارزی، تحلیل توسعه بازار ارز نشان می دهد که در آبان ماه میانگین نرخ فروش دلار در بازار حواله حدود 275.9 هزار ریال بوده که نسبت به آن 1.4 درصد افزایش نشان می دهد. تا اکتبر در بخش اسکناس نیز متوسط ​​نرخ فروش دلار در این ماه حدود 289.0 هزار ریال بوده که نسبت به مهرماه 0.6 درصد رشد نشان می دهد.

در بازار مسکن و بر اساس اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت معاملات املاک کشور، متوسط ​​قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در شهر تهران در آبان ماه 1301 نسبت به ماه قبل و نسبت به ماه قبل 6.8 درصد بوده است. در همین ماه سال قبل از آن رشد 45.9 درصدی را ثبت کرده بود. در بورس اوراق بهادار شاخص کل در آخرین روز آبان ماه نسبت به آخرین روز ماه قبل ۷.۶ درصد رشد کرد. لازم به ذکر است سیاست گذار پولی در صورت لزوم با رصد مداوم تغییرات قیمت دارایی ها و توجه به تاثیرات آن بر تغییر سطح انتظارات تورمی، اقدامات سیاستی مناسب را در دستور کار قرار خواهد داد.

بررسی توسعه بازار بین بانکی در آبان ماه حاکی از افزایش جزئی حجم معاملات و تثبیت سرعت در میزان ماه های گذشته و محدوده کریدور از پیش تعیین شده است.

همچنین وضعیت منحنی بازده اوراق خزانه داری نشان می دهد که با توجه به انتظارات تورمی موجود و افزایش تقاضا برای نقدینگی و در نتیجه عرضه اوراق مالی در بازارها (و در نتیجه افزایش سطح بازدهی تا سررسید این اوراق)، منحنی در نوامبر سطوح بالاتر تعیین می شود. با این حال، کاهش اختلاف نرخ سود بلندمدت و کوتاه‌مدت در آبان ماه امسال نسبت به ماه قبل نشان‌دهنده تقاضای تقریباً یکسان بازدهی در تمامی سررسیدها توسط سرمایه‌گذاران است.

حجم نقدینگی در پایان آبان ماه 1401 معادل 58068.4 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان سال و پایان آبان 1400 به ترتیب 20.2 و 34.5 درصد افزایش داشته است. رشد متغیر مذکور در هشت ماهه اول سال قبل و دوازده ماه منتهی به آبان 1400 به ترتیب 24.2 و 42.0 درصد بوده است. لازم به ذکر است بخشی از افزایش نقدینگی در آبان ماه 1400 (معادل 2.4 واحد درصد رشد هشت ماهه و 2.7 واحد درصد رشد دوازده ماهه) مربوط به اضافه شدن اطلاعات تجمیع دارایی های بانک بوده است. و بدهی به خلاصه، دفتر دارایی و بدهی بانک سپه (به دلیل ادغام) بود.

حجم پایه پولی پایان آبان ماه 1401 (معادل 7276.0 هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال 1400 20.5 درصد رشد داشته است. همچنین نرخ رشد دوازده ماهه پایه پولی با 1.2 واحد درصد کاهش نسبت به رشد مدت مشابه سال قبل (35.8 درصد) در پایان آبان ماه 1401 به 34.6 درصد رسید.

2- اقدامات بانک مرکزی
– بانک مرکزی در آبان ماه 1401 به منظور مدیریت نقدینگی بازار ریالی بین بانکی با همکاری بانک ها اقدامات اعتباری زیر را انجام داد:

– انجام عملیات بازار آزاد با موقعیت قرارداد بازخرید طی پنج مزایده به ترتیب به ارزش 695، 695، 695، 685 و 675 هزار میلیارد ریال به ارزش معاملاتی بالغ بر 3445 هزار میلیارد ریال در قالب قرارداد بازخرید با سررسید 7 روزه. (باقی مانده قرارداد بازخرید نقدی عملیات بازار آزاد در پایان آبان ماه معادل 675 هزار میلیارد ریال بود.

– استفاده از وام سیستمی بانک ها در سقف سود کریدور برای رفع نیاز نقدینگی به مدت 22 روز کاری به ارزش کل معاملات 471 هزار میلیارد ریال (تراز وام های سیستمی در پایان آبان ماه 38.9 هزار میلیارد ریال بود). .

– در آبان ماه امسال طی چهار مرحله حراج و یک مرحله پذیره نویسی اوراق مالی اسلامی دولتی، در مجموع 87100 میلیارد ریال توسط پایگاه معاملاتی بانک مرکزی فروخته شد که 15 هزار میلیارد ریال آن پذیره نویسی و 72.1 میلیارد ریال بوده است. هزار میلیارد از آنها در حراجی که اغلب توسط سرمایه گذاران دیگر خریداری می شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید