گاز و برق زیر سایه سنگین برف!



ظهور سامانه جدید بارشی و تداوم هوای سرد در بسیاری از نقاط کشور، اقتصاد ایران و سایر اقشار جامعه را درگیر آن کرده است و بخش مهمی از اخبار روز به برف و برف اختصاص دارد. سرماخوردگی و عواقب آن

به گزارش ایسنا، دولت تحت تاثیر موج سرما در چند روز گذشته بسیاری از فعالیت های اقتصادی را برای مدیریت مصرف گاز تعطیل یا نیمه کاره تعطیل کرده است و تحت تاثیر این معضل، امکان گازرسانی به مناطق مسکونی فراهم شده است. گاز را در چند ساعت گذشته به حداقل رسانده است

چهره روز: جواد اوجی

در پی هماهنگی هیئت دولت و دستگاه های اجرایی طی دو روز گذشته، ادارات، مدارس و دانشگاه های شهر تهران (به استثنای موارد استثنایی اعلام شده از سوی واحدهای دانشگاهی) تعطیل شده اند که باعث کاهش بخشی از فشارها بر شبکه گاز کشور شده است. . ، موضوعی که وزیر نفت نیز بر آن تاکید می کند. وزیری که امروز او به شمال شرق کشور سفر کرد نظارت دقیق بر جریان مدیریت شبکه گاز در این منطقه.

جواد اوجی گفت: دستور رئیس جمهور مبنی بر تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات در تهران کمک زیادی به گازرسانی در کشور کرد و در این مدت حدود 2.5 میلیون مترمکعب از مصرف کاهش یافت.

به گفته وزیر نفت، با وجود فشار شدید ناشی از برودت هوا در خراسان رضوی، وضعیت گازرسانی در این استان نیز بد است. ثبات نسبی رسید

وزیر نیرو امروز درباره وضعیت آب و برق سراسر کشور توضیحاتی ارائه کرد. علی اکبر محرابیان گفت:: در شرایط فعلی وضعیت تامین آب و برق پایدار است و نگرانی در این دو بخش وجود ندارد و تمام تلاش خود را برای تامین آب و برق پایدار به کار خواهیم بست.

چالش روز: سفرهای برفی

رسیدن به اوج روزهای سرد، سفر ایران را نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان به خود مشغول کرده است. کاهش دید برای سفرهای هوایی و مقابله با سرمای هوا و بسته شدن جاده ها در مسیرهای ریلی و زمینی بخش مهمی از تمرکز اداره راه و شهرسازی در روزهای اخیر بوده است.

پس از ادامه بارش ها، شرکت فرودگاه از مسافران درخواست می شود قبل از عزیمت به فرودگاه شرایط سفر خود را به دقت ارزیابی کنند. با تداوم بارش برف و باران در کشور و احتمال تاخیر یا لغو پروازها به دلیل شرایط جوی، شرکت فرودگاهی از مسافران خواسته قبل از عزیمت به فرودگاه ها وضعیت پرواز خود را پیگیری کنند و بر اساس پیش بینی های هواشناسی موج دیگری از پروازها به راه خواهد افتاد. بارش باران در برخی نقاط کشور در روزهای آینده و با کاهش دما، احتمال بارش باران در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز دور از انتظار نیست.

علاوه بر سفر، محدودیت‌های ناشی از فعالیت‌های اقتصادی، نگرانی‌هایی را در مورد عرضه برخی کالاها و به دلیل کاهش فعالیت کارخانه‌ها ایجاد کرده است. تولید سیماندر این زمینه تردیدهایی وجود داشت که البته رئیس هیات مدیره شرکت اهمان صنعت صنعت سیمان اعلام کرد که هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. وی گفت: با توجه به حاکم شدن هوای سرد در کشور، میزان مصرف و تقاضا کاهش یافته است، تعادل بین تقاضا و عرضه وجود دارد. بنابراین در حال حاضر دلیلی برای افزایش قیمت سیمان در بازار نمی بینیم. اما شرایط فعلی و قطعی گاز و برق بر روند تولید و میزان ذخایر تاثیرگذار خواهد بود. ما در حال حاضر از ذخایر کلینکر استفاده می کنیم.

تحلیل روز: سبد انرژی

علاوه بر مدیریت تقاضای روزانه گاز، سوالی که برای برخی از اقشار جامعه مطرح می شود این است که چرا با وجود ذخایر عظیم، ایران در این زمینه با کمبود مواجه است؟ حمیدرضا صالحی – یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران – در این باره توضیحاتی ارائه کرد و سه عامل برای رسیدن به این شرایط را تشریح کرد.

وی بیان کرد: با وجود تمام ظرفیت ها و تلاش هایی که در این صنعت انجام شده است، بدون شک برای استفاده از حداکثر ظرفیت باید نسبت به سرمایه گذاری های جدید و آمادگی لازم برای اطمینان از برداشت حداکثری از ذخایر گاز اقدام شود. . همچنین اگر ساختار قیمت گذاری انرژی در اقتصاد ایران تغییر کند و بخش خصوصی علاوه بر اخذ مجوزهای لازم، اطمینان داشته باشد که پس از سرمایه گذاری گسترده می تواند سرمایه خود را پس بگیرد، می توان انتظار داشت که تولید گاز کشور در این زمینه مساحت و از این بخش نیز باید افزایش یابد. از طرفی ما هیچگاه چه در زمینه فرهنگ مصرف و چه در زمینه ساخت و عرضه وسایل گرمایشی که با راندمان بالا و مصرف انرژی کم کار می کنند عملکرد موفقی نداشته ایم.

بازار روز: دلار آرام

تحت تاثیر تعطیلی بازارها نیز در ساعات پایانی آرامش حاکم بود. صرافی در میدان فردوسی امروز علیرغم تعطیلی ادارات، دانشگاه ها و مدارس فعال بودند، اما نسبت به روزها و هفته های اخیر جمعیت بسیار کمتری در بازار حضور یافتند و در نهایت شاهد تلاطم کمتری در این بازار بودیم.

بورس تهران امروز هم تعطیل بود و باید ببینیم شاخص تا پایان هفته چگونه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید