محققان قدیمی ترین مغز مهره داران را از 319 میلیون سال پیش پیدا کردند


محققان موفق به یافتن مغزی شده اند که ظاهرا بیش از 319 میلیون سال این مغز قدیمی است و بنابراین به عنوان قدیمی ترین مغز حفظ شده از یک مهره داران در تاریخ حیات روی زمین شناخته شده است. این مغز ظاهراً در جمجمه یک ماهی کربونیفر باقی مانده است.

سام گیلز از موزه تاریخ طبیعی لندن که نویسنده اصلی این مطالعه است، گفت: این یافته هیجان انگیز و غیرمنتظره است. آنقدر غیرمنتظره که مدتی طول کشید تا مطمئن شویم در همان صفحه هستیم. علاوه بر جذابیت حفظ این مغز، آناتومی مغز این فسیل عوارض بزرگی برای درک چگونگی تکامل مغز ماهی ایجاد می کند.

این مغز شگفت انگیز در فسیل جمجمه کوکوسفالوس وایلدی مشخص شد که متعلق به گروهی از حیوانات کربونیفر است که به نام رادیولاپیدها شناخته می شوند. البته فسیل این جمجمه حدود یک قرن پیش در یک گودال زغال سنگ در انگلستان پیدا شد، اما اکنون محققان آن را با توموگرافی کامپیوتری بررسی کرده و به این کشف جذاب دست یافته اند.

کشف مغز ماهی باستانی با جزئیات باورنکردنی

آنها در اسکن خود یک گلوله ناشناخته و متقارن پیدا کردند که شبیه به آن بود جسم جامد در سی تی اسکن قابل مشاهده بود. این گلوله همچنین دارای فضاهایی بود که نشان دهنده وجود بطن ها، طناب ها و اعصاب بود. پس از زوم کردن بیشتر روی اسکن، دانشمندان متقاعد شدند که آنچه که یافته اند یک مغز واقعی است.

این ساختار مغز با استفاده از یک فرآیند نسبتا رایج که شامل تشکیل مواد معدنی به جای بافت نرم است، حفظ می شود. اما تشکیل این مواد معدنی با چنین جزئیات بالا یک اتفاق نادر است. گیلز می گوید که کشف آنها می تواند قدیمی ترین مغز فسیلی سه بعدی از طریق تاریخ

وی همچنین درباره اهمیت این کشف افزود: این فسیل کوچک نه تنها قدیمی ترین نمونه مغز مهره داران است، بلکه آنچه را که تاکنون آموخته ایم نشان می دهد. رشد مغز ما می دانستیم که در گونه های زنده نیاز به ارزیابی مجدد دارد.» نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید