بادهای خورشیدی آب را روی ماه ایجاد می کنند



محققان چینی با استفاده از نمونه‌های ماموریت Chang’e-5 شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد باد خورشیدی آب را در سطح ماه ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از IA، محققان موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک (IGG) آکادمی علوم چین مطالعه ای را منتشر کرده اند که نشان می دهد بادهای خورشیدی می توانند باعث تشکیل آب در سطح ماه شوند. نمونه های ماموریت Chang’e-5 چین نیز از وجود آب در سطح ماه در داده های سنجش از دور پشتیبانی می کند.

اخیراً به مقدار، مکان و منابع آب در سطح ماه توجه شده است، زیرا این مایع حیاتی برای سفرهای فضایی آینده بسیار مهم است.

یک تیم تحقیقاتی مشترک از مرکز ملی علوم فضایی (NSSC) و موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک، هر دو بخشی از آکادمی علوم چین (CAS)، دریافتند که انتهای ذرات خاک ماه جمع آوری شده توسط Changi-5 حاوی سطوح بالایی از و نسبت دوتریوم به هیدروژن در آنها کم است.

محققان بقای هیدروژن را در خاک ماه در دماهای مختلف شبیه سازی کردند. آنها دریافتند که آبی که از سمت جنوب غربی ماه می آید می تواند در عرض های جغرافیایی متوسط ​​و بالا روی سطح ماه باقی بماند.

نویسنده این مطالعه، پروفسور لین یانگتینگ، اظهار داشت که خاک مناطق قطبی ماه ممکن است حاوی آب بیشتری نسبت به نمونه های Changi-5 باشد.

به نظر می رسد مقدار آب روی سطح ماه با توجه به عرض جغرافیایی و زمان روز متفاوت است.

طبق تحقیقات قبلی، مقدار آب (OH/H2O) در سطح ماه با عرض جغرافیایی و زمان روز تغییر می‌کند. چنین تفاوت قابل توجهی نشان دهنده سرعت سریع حذف آب از سطح ماه است.

ماموریت Chang’e-5 نمونه‌های خاک را از یک مکان در عرض جغرافیایی متوسط ​​(43.06 درجه شمالی) به زمین بازگرداند. این برخلاف شش ماموریت آپولو و سه ماموریت ماه بود که همگی در عرض های جغرافیایی پایین (8.97 درجه جنوبی تا 26.13 درجه شمالی) فرود آمدند.

نمونه‌های Chang’e-5 از خشک‌ترین مناطق بازالتی و جوان‌ترین بازالت‌های قمری گرفته شد.

در طول ماموریت Chang’e-5، 17 قطعه کوچک خاک ماه به زمین بازگردانده شد که برای تعیین نسبت دوتریوم به هیدروژن استفاده شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید