انجمن واردکنندگان موبایل: خرید آیفون 14 پیامدهای حقوقی و مالی خواهد داشت


حدود دو ماه از ورود اولین گوشی های آیفون 14 به ایران می گذرد، این گوشی ها همچنان غیرفعال هستند و با توجه به اینکه وضعیت رجیستری آن ها هنوز مشخص نیست، انجمن واردکنندگان دستگاه های موبایل، تبلت و لوازم جانبی همواره به خریداران و فروشندگان هشدار می دهد که خرید نکنند. فروش گوشی از آیفون 14 اجتناب کنید.

اگرچه هیچ یک از جدیدترین گوشی های اپل در ایران رجیستر نشده است، اما تعداد زیادی از این گوشی ها وارد کشور شده است. محمدرضا علیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان دستگاه های تلفن همراه، درباره آمار ورود آیفون 14 به ایران به ایسنا گفت:

تاکنون هیچ آیفون 14 در ایران ثبت نشده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه های کارگری، گمان می رود حدود 25 هزار آیفون 14 در کشور وجود دارد.

با وجود اینکه وضعیت فعال سازی گوشی های جدید آیفون همچنان در بلاتکلیفی و هاله ای از بلاتکلیفی به سر می برد، اما با رقم اعلام شده از سوی عالیان، به نظر می رسد تقاضا برای آیفون 14 وجود داشته باشد و مردم هشدار عدم خرید این گوشی را نادیده بگیرند. و به خرید ادامه دهید. با این حال، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل باز هم با اشاره به تبعات مالی این خرید برای خریداران، توصیه به عدم خرید آیفون 14 را تکرار کرد و اعلام کرد:

فروشندگان و مردم باید توجه داشته باشند که از خرید و فروش کالاهایی که از ثبت آن مطمئن نیستند و کد ثبتی ندارند خودداری کنند. با توجه به اینکه قیمت آیفون 14 حدود 50 تا 60 میلیون تومان است، خرید این تلفن همراه برای خریداران و فروشندگان تبعات مالی فراتر از تبعات قانونی خواهد داشت.

پیش از این سامانه همتا در مورد وضعیت گوشی های آیفون جدید در کشور اظهار نظر کرده و اعلام کرده بود که تمامی گوشی های آیفون 14 قاچاق هستند و اتحادیه ها از خرید و فروش آن ها خودداری کنند. البته دو روز بعد گمرک اعلام کرد گوشی هایی که مسافران آورده بودند قاچاق نیست اما از آنجایی که امکان پرداخت حقوق و عوارض گمرکی برای مسافر وجود نداشت، امکان فعال سازی آن نیز وجود نداشت.

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی همچنین درباره قانونی یا غیرقانونی بودن این گوشی ها توضیح داد: هر کالایی که از طریق رویه مسافربری وارد شود در صورت اظهار به گمرک قابل ثبت است اما در صورت عدم اظهار غیرقانونی و غیرقانونی است. ثبت نشده است اما مشکل در حال حاضر این است که آیا اصلاً آیفون 14 رجیستر خواهد شد یا خیر، مشخص نیست.

این عدم تعیین تکلیف ادامه داشت تا اینکه گوشی های آیفون 14 که به عنوان مسافر وارد کشور شده بودند در گمرک ارزیابی شدند، اما امکان پرداخت وجه و در نتیجه عدم استفاده از آنها وجود داشت. اگرچه هنوز دلیل تصمیم برای فعال نشدن این گوشی ها اعلام نشده و گمرک نیز پاسخی به پیگیری های ما نداده است.

به نظر می رسد اگر امکان واردات آیفون 14 وجود داشته باشد، حداقل تا چند ماه آینده ارز زیادی خواهد داشت و به همین دلیل این تصمیم گرفته شد.

رجیستر نشدن آیفون 14 و وجود چند هزار گوشی غیرفعال در کشور، واردکنندگان، فروشندگان و خریداران را دچار سردرگمی کرده و هنوز مشخص نیست این بلاتکلیفی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. محمدرضا علیان هر چند هفته گذشته در گفت و گو با زومیت زمان ممکن برای حل مشکل فعال سازی آیفون 14 را از ماه آینده تخمین زد، اما این زمان را تنها یک پیش بینی می داند و می گوید:

این موضوع مطرح نشده است و تنها در ماه دسامبر پیش بینی می شود در مورد رجیستر شدن یا عدم ثبت آیفون 14 تصمیم گیری شود و وضعیت به همین منوال ادامه یابد.

در این شرایط، علاوه بر ادامه گمانه زنی ها در مورد زمان فعال سازی گوشی های جدید با برند اپل، گمانه زنی ها در مورد دلیل فعال نشدن آیفون 14 نیز ادامه دارد. چرا که از یک سو برخی افراد دلیل اصلی این مشکل تامین و توزیع ارز برای واردات این محصول توسط رویه تجاری و شرکتی است و از سوی دیگر انجمن واردکنندگان دلیل اصلی را صرافی این محصول عنوان می کند. هیچ نهاد یا مقامی حاضر نیست پاسخگوی علت اصلی این بلاتکلیفی باشد و به همین دلیل بازار خرید و فروش اعضای خانواده آیفون جدید در ایران در هاله ای از بلاتکلیفی غوطه ور است.

دیدگاهتان را بنویسید