نشست چین و کشورهای عربی ماه آینده در عربستان سعودی برگزار می شود



چین و کشورهای عربی اوایل ماه آینده نشستی را در عربستان سعودی برگزار خواهند کرد و احتمالا شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای اولین بار در نزدیک به هفت سال گذشته از این کشور بازدید خواهد کرد.

بر اساس بیانیه ای که در وب سایت کنسولگری چین در دبی منتشر شده است، لی ژوانگ، سرکنسول چین در دبی، گفت که این دیدار در اوایل دسامبر برگزار می شود. جزئیات دیگری در این بیانیه ارائه نشده است.

بر اساس بیانیه جداگانه وزارت خارجه چین در 4 نوامبر، این نماینده به یک روزنامه در امارات متحده عربی گفت که این نشست شامل گفتگوهای رو در رو بین رهبران چین و کشورهای عربی خواهد بود.

شی احتمالا از سفر خود به عربستان سعودی برای تقویت روابط استفاده خواهد کرد، آخرین سفر او در ژانویه 2016 بود. طبق داده های گمرک دومین اقتصاد بزرگ جهان، عربستان سعودی بزرگترین منبع نفت خارجی چین در ماه اکتبر بود.

در ماه مارس، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه چین و عربستان سعودی در حال از سرگیری مذاکرات در مورد حل و فصل قراردادهای نفتی با یوان هستند، موضوعی که دو طرف به مدت شش سال در مورد آن بحث می‌کردند. این تغییر ارزش دلار را که مدت‌ها ارز پیش‌فرض برای قیمت‌گذاری قراردادهای انرژی در سراسر جهان بوده، کاهش می‌دهد و اهمیت دلار را افزایش می‌دهد و نفوذ ژئوپلیتیک واشنگتن را تقویت می‌کند. تحلیلگران ارزی در آن زمان گفتند که توافق بین پکن و ریاض احتمالاً تا حدی بیش از حد است.

شی در ماه آوریل در تماسی تلفنی به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفت که پکن تعمیق روابط با ریاض را در اولویت قرار داده و خواستار همکاری «سطح بالا» در انرژی، تجارت و صنایع با فناوری پیشرفته است.

پکن به دنبال تعمیق روابط خود با کشورهای خاورمیانه است، جایی که فرصتی برای به چالش کشیدن ایالات متحده و گسترش فرصت های اقتصادی می بیند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید