استقبال اشرافی ولیعهد سعودی از رئیس جمهور چین


ولیعهد عربستان امروز (پنجشنبه) از رئیس جمهور چین که برای شرکت در نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس و چین به ریاض سفر کرده است در کاخ الامامه استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از العهد، اعضای گارد سلطنتی عربستان سوار بر اسب های عربی و حامل پرچم های چین و عربستان، هنگام ورود شی جین پینگ به کاخ سلطنتی ریاض، جایی که شاهزاده محمد بن سلمان، با لبخندی گرم، خودروی شی جین پینگ را همراهی کردند. ، به او سلام کرد

این کاملاً در تضاد با استقبال سرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بود که روابط با او به دلیل سیاست نفتی عربستان سعودی تیره شده است.

استقبال اشرافی ولیعهد سعودی از رئیس جمهور چین

رئیس‌جمهور چین در مقاله‌ای که در رسانه‌های سعودی منتشر شد، نوشت: «سفری تاریخی» برای «راه‌اندازی دوره جدیدی در روابط چین با جهان عرب، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی».

وی همچنین نوشت: چین و کشورهای عربی پرچم عدم مداخله در امور داخلی کشورها را برافراشته و قاطعانه از یکدیگر در حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی حمایت می کنند.

شی جین پینگ پیش از دیدار با دیگر تولیدکنندگان نفت خلیج فارس و شرکت در گردهمایی گسترده‌تری از رهبران عرب در روز جمعه، گفت که این کشورها «گنجینه‌ای از انرژی برای اقتصاد جهانی… و زمینی حاصلخیز برای توسعه صنایع با فناوری پیشرفته هستند». “”

عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی گفته اند که تنها یک کشور را از بین قدرت های جهانی انتخاب نخواهند کرد و شرکای جهانی خود را برای تضمین منافع اقتصادی و امنیت ملی خود متنوع خواهند کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پیش از این تاکید کرده بود که سفرش به عربستان برای شرکت در اولین نشست سران چین و عرب و اولین نشست سران چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

وی هدف از این سفر را تحکیم دوستی تاریخی چین و کشورهای عربی و کشورهای عضو شورای خلیج فارس و همچنین عربستان سعودی دانست و گفت: این سفر مرحله جدیدی را در روابط بین آنها خواهد گشود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که این سفر به دعوت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و با هدف گسترش روابط تاریخی و مشارکت راهبردی دو کشور انجام شده است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز چهارشنبه در یک سفر رسمی 3 روزه وارد ریاض شد تا در 3 نشست مختلف با سران کشورهای عربی شرکت کند. هواپیمای شی جین پینگ هنگام ورود به حریم هوایی عربستان توسط جت های نیروی هوایی عربستان اسکورت شد. شاهزاده فیصل بن بندر بن عبدالعزیز، امیر منطقه ریاض و همچنین شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر خارجه عربستان سعودی در فرودگاه ریاض با وی دیدار کردند و 21 توپ برای استقبال از وی شلیک شد.

استقبال اشرافی ولیعهد سعودی از رئیس جمهور چین

این سومین سفر شی جینپینگ به خارج از کشور از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2020 است. رئیس جمهور چین در سال 2016 نیز به عربستان سعودی سفر کرد.

رئیس‌جمهور چین در سخنرانی خود در فرودگاه بین‌المللی ملک خالد ریاض گفت: از طرف دولت و مردم چین، بسیار خوشحالم که صمیمانه سلام و آرزوی بهترین‌ها را برای دوستانمان، پادشاهی عربستان سعودی، دولت و مردم این کشور».

وی افزود: در طول 32 سال گذشته، از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، چین و عربستان سعودی روابط نزدیک دوستی، مشارکت و برادری را حفظ کرده‌اند و دو کشور به درک یکدیگر و حمایت از یکدیگر ادامه می‌دهند. منافع، و ما یک اعتماد استراتژیک متقابل بین خود ایجاد کرده ایم

رئیس جمهور چین گفت: هماهنگی ها و پیام های بین سران کشورها به طور مداوم بین آنها برقرار است و همکاری های عملی بین آنها در همه زمینه ها نتایج مثمر ثمری داشته است و دو کشور ارتباط نزدیک و هماهنگی در امور بین المللی و منطقه ای را حفظ می کنند.

وی ادامه داد: به ویژه باید توجه داشت که از زمان ایجاد توافقنامه مشارکت راهبردی جامع بین دو کشور در سال 2016، من و پادشاه عربستان سعودی روابط دوجانبه را در جهت دستیابی به اهداف توسعه عظیمی که سودمند است، هدایت کرده‌ایم. هم ملت ها و هم کمک ها. این امر به میزان زیادی صلح، ثبات، رفاه و توسعه در منطقه را ارتقا خواهد داد.”

وی خاطرنشان کرد: در این سفر با پادشاه و ولیعهد عربستان روابط عمیق دوجانبه و مسائل بین المللی و منطقه ای مورد علاقه مشترک را بررسی خواهم کرد و برای برنامه ریزی برای توسعه روابط چین و عربستان با یکدیگر همکاری خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: من مشتاقانه منتظر حضور در اولین اجلاس سران چین و اعراب و اولین اجلاس سران چین و شورای همکاری خلیج فارس هستم تا با سران کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس برای ارتقای سطح روابط خود همکاری کنم. روابط چین و اعراب و روابط چین و خلیج فارس به سطح جدیدی رسیده است.

از آنجایی که منابع انرژی برای چین مهم است، انتظار می‌رود که این منابع در کانون گفت‌وگوهای رهبران عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، و رهبران چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، قرار است در این سفر دو کشور قراردادهایی به ارزش بیش از 29 میلیارد دلار امضا کنند.

به گزارش این خبرگزاری، در حال حاضر چین بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی است. ارزش صادرات عربستان سعودی به چین در سال گذشته بیش از 50 میلیارد دلار بود که بیش از 18 درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می داد.

عربستان سعودی همچنین به طور سنتی بزرگترین تامین کننده نفت چین بوده است و بشکه های نفت عربستان تا سال گذشته حدود 17 درصد از کل واردات نفت چین را تشکیل می داد.

از دیگر محورهای گفت وگوهای سران دو کشور علاوه بر انرژی، مشارکت شرکت های چینی در پروژه های بزرگ مشمول برنامه اصلاحات ولیعهد عربستان خواهد بود.

یکی از این پروژه ها ساخت شهری به ارزش 500 میلیارد دلار به نام «نئوم» است که شرکت های ساختمانی چینی با توجه به تجربه خود می توانند برای اجرای آن مفید باشند.

موضع آمریکا

رئیس جمهور چین در حالی وارد ریاض شد که روابط آمریکا و عربستان سعودی در یک مقطع حساس قرار دارد. امنیت انرژی، امنیت منطقه ای و حقوق بشر سه موضوعی است که روابط ریاض و واشنگتن را تیره کرده است.

حمله نظامی روسیه به اوکراین و مواضع سختگیرانه کشورهای غربی علیه مسکو زمینه ساز تحکیم روابط کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی با چین شد.

در اولین واکنش‌ها به این سفر، کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که با توجه به تلاش‌های پکن برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه، تعجب‌آور نیست که شی جین‌پینگ به عربستان سعودی سفر کند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: ما تلاش های چین برای افزایش نفوذ خود در سراسر جهان را زیر نظر داریم.

رسانه دولتی عربستان سعودی همچنین گزارش داد که رئیس جمهور چین روز جمعه در دو نشست جداگانه «کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» و «رهبران عرب» شرکت خواهد کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت که این سفر بزرگترین و بالاترین سطح روابط دیپلماتیک بین پکن و جهان عرب از زمان تأسیس جمهوری خلق چین است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید