چسب ضد درد؛ انواع، روش استفاده، اقدامات احتیاطی


تصور کنید که یکی از عضلات شما بعد از یک روز سخت و خسته کننده درد می کند. در این شرایط یکی از راه حل های ارائه شده در اینترنت استفاده از چسب ضد درد است. البته قبل از خرید این چسب بهتر است با عملکرد و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. در این مقاله در مورد چسب تسکین درد صحبت خواهیم کرد. با ما بمان.


چسب تسکین درد چیست؟

پچ دارویی حاوی دیکلوفناک، آپولامین (یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی)، لیدوکائین (بی حس کننده موضعی) و فنتانیل (مسکن قوی درد) پچ درد نامیده می شود.

اگر نوار تسکین درد به درستی استفاده شود، درد را به میزان قابل توجهی تسکین می دهد. این چسب برای درمان کمردرد، زانو درد و دردهای عصبی تجویز می شود. برای جلوگیری از عوارض جانبی بهتر است از چسب مسکن طبق دستور پزشک استفاده شود.

کاربردهای چسب تسکین درد

1. تسکین دردهای جزئی

اگر از آسیب‌های جزئی مانند کشیدگی یا گرفتگی عضلات رنج می‌برید، پزشک یک پچ ضد درد حاوی دیکلوفناک اپولامین تجویز می‌کند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد، این نوع چسب تسکین دهنده درد بیماران را بدون هیچ عارضه ای به میزان قابل توجهی تسکین می دهد.

2. بی حسی موضعی

بیمارانی که از درد ناشی از آسیب عصبی پس از هرپس زوستر (نورالژی پس از تبخال) رنج می‌برند، می‌توانند با کمک چسب ضد درد حاوی لیدوکائین، درد خود را تا حد زیادی تسکین دهند. لیدوکائین که لیدودرم نیز نامیده می شود، یک بی حس کننده موضعی است که از ارسال پیام درد توسط اعصاب جلوگیری می کند. چسب ضد درد حاوی 5% لیدوکائین به سرعت (در کمتر از 4 ساعت) عمل می کند و درد را کاهش می دهد. عارضه جانبی آن واکنش های خفیف پوستی در برخی بیماران است.

3. تسکین درد مزمن

پچ درد فنتانیل برای بیمارانی که دیگر نمی توانند درد را تحمل کنند تجویز می شود. در این چسب از مسکن قوی برای تسکین و کنترل دردهای مزمن بیماران سرطانی استفاده شده است. بر اساس یک مطالعه در سال 2018، یک پچ درد فنتانیل به اندازه مورفین خوراکی برای تسکین درد سرطانی متوسط ​​تا شدید موثر است، اما عوارض جانبی کمتری دارد.

اقدامات احتیاطی و موارد منع مصرف

  • قبل از تصمیم به استفاده از چسب تسکین درد، حتماً با پزشک خود مشورت کنید و به او اطلاع دهید که آیا از دارو یا مکمل خاصی استفاده می کنید.
  • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • فنتانیل بسیار اعتیادآور است، بنابراین قبل از استفاده از چسب فنتانیل، اگر سابقه افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هنگام خرید چسب مسکن از مدیر داروخانه در مورد مزایا و معایب آن سوال کنید.
  • اگر آسم یا سایر بیماری های ریوی دارید، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

نحوه استفاده از چسب تسکین درد

در ادامه نحوه استفاده از چسب مسکن با دوزهای مختلف را به شما می گوییم اما باید طبق دستور پزشک از دوز توصیه شده استفاده کنید.

  • چسب دیکلوفناک اپولامین 1.3%: 2 بار در روز به ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • چسب ضد درد لیدوکائین یا لیدودرم 5%: روزی یک بار به مدت 12 ساعت روی ناحیه دردناک اعمال می شود.
  • پچ تسکین درد فنتانیل: هر 72 ساعت یک بار روی ناحیه دردناک بمالید. بهتر است با دوز کمی از این چسب شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید.

چند نکته برای استفاده و نگهداری از چسب تسکین درد

استفاده از چسب تسکین درد

  • نوار تسکین دهنده درد را طبق دستور پزشک روی پوست ناحیه دردناک قرار دهید.
  • هرگز بدون اجازه پزشک، چسب را روی ناحیه دیگری نکشید یا از چندین چسب به طور همزمان استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده از چسب، دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید و چسب را در نزدیکی نقاط حساس بدن مانند چشم و دهان نمالید.
  • هرگز چسب را روی پوست خراشیده یا آسیب دیده استفاده نکنید، مگر در موارد استثنایی که پزشک معالج تجویز می کند.
  • چسب را در جای خشک و در دمای اتاق نگهداری کنید.
  • چسب را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.
  • پس از استفاده از چسب، آن را از قسمت چسبنده تا کنید و در سطل زباله بیندازید.

اثرات جانبی

  • برخی از افراد حساسیت های خفیف پوستی مانند قرمزی، تاول یا احساس سوزش را تجربه می کنند. این علائم پس از چند ساعت ناپدید می شوند. در غیر این صورت باید با پزشک خود مشورت کنید.
  • گاهی اوقات چسب های غیراستروئیدی می توانند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و خونریزی در معده یا سایر قسمت های دستگاه گوارش را ایجاد کنند. اگر دچار تنگی نفس، حالت تهوع، ضعف، اسهال، زردی پوست یا چشم ها، سوء هاضمه، درد معده یا استفراغ خون شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • برخی از افرادی که از چسب های لیدوکائین استفاده می کنند واکنش های آلرژیک مانند کهیر، بثورات پوستی، خارش، مشکلات تنفسی، مشکل در بلع، تورم، گرفتگی صدا، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، تشنگی شدید، تهوع، استفراغ، گیجی، ضعف، سرگیجه یا غش را تجربه می کنند.
  • علائمی مانند سرگیجه، تحریک پذیری، تاری دید، زنگ زدن در گوش، لرزش، تشنج، ضربان قلب آهسته یا از دست دادن هوشیاری نشانه مصرف بیش از حد چسب مسکن لیدوکائین است.
  • گاهی اوقات چسب فنتانیل می‌تواند عوارض جانبی شدیدی از جمله تغییر در ضربان قلب، بی‌قراری، توهم، تب، تعریق، گیجی، سفتی یا لرزش ماهیچه‌ها، تشنج، کهیر، تورم، گرفتگی صدا، مشکل در تنفس و اشکال در بلع ایجاد کند.
  • دشواری تنفس، خواب آلودگی شدید، مشکل در صحبت کردن، مشکل در راه رفتن، کوچک شدن قرنیه، غش، سرگیجه، گیجی و از دست دادن هوشیاری از علائم مصرف بیش از حد چسب فنتانیل است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، نوار را بردارید و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا مسکن ها در تسکین درد موثر هستند؟

بله این چسب ها جایگزین موثری برای داروهای خوراکی هستند و در صورت استفاده صحیح، درد را تسکین می دهند.

– انواع چسب تسکین درد کدامند؟

3 نوع مختلف از تکه های تسکین درد وجود دارد که تکه های حاوی دیکلوفناک آپولامین، چسب های لیدوکائین و تکه های فنتانیل هستند.

– بهترین مکان برای چسباندن چسب مسکن کجاست؟

بستگی به نوع چسب دارد. چسب لیدوکائین را باید مستقیماً روی ناحیه دردناک بمالید اما در مورد چسب های ضد درد فنتانیل و دیکلوفناک صدق نمی کند و چسب را فقط باید روی پوست تمیز و خشک بمالید.

آخرین کلمه

استفاده از چسب مسکن راه خوبی برای تسکین دردهای مختلف است. آیا تا به حال از چسب تسکین دهنده استفاده کرده اید؟ برای شما موثر بود؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.


نحوه خرید - مجموعه صوتی سلف سرویس
سلامتی با ارزش ترین دارایی انسان است




فروشگاه چطور - مجموعه صوتی ارتباطات عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از خیانت ها یا طلاق های زناشویی این است که نمی دانیم چگونه با شریک یا همسر ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید